7. Ohjelma ja ikäkaudet

7.1. Sudenpennut 
7.2. Seikkailijat
7.2.1. Sepeli eli seikkailijapeli FUTURA 
7.2.2. Siirtymä seikkailijasta tarpojaksi 
7.3. Tarpojat
7.3.1. KITT – Jäätikkö sulaa, ketään ei jätetä
7.3.2. Siirtymä tarpojasta samoajaksi
7.4. Samoajat
7.5. Vaeltajat
7.6. Ohjelmalaaksot
7.6.1 Biipii-laakso
7.6.2 Valtameri-laakso
7.6.3 Horisontti-laakso
7.6.4 Luontoon!-laakso
7.7 Puhelimet ohjelmissa
7.8 Yhteisohjelmat
7.8.1 Ilves-ilta ja päättäjäiset
7.8.2 Karnevaalit
7.8.3. Diskot

7.1. Sudenpennut

Sudenpennut ovat leirillä 4 päivää, ensimmäinen päivä menee leirin pystyttämisessä ja tutustumisessa leirialueeseen yhdessä aikuisen kanssa. Ilveksellä sudenpentu pääsee näkemään miten leiritoiminnot rakentuvat. Sudenpentu ei tule leirille valmiiseen pöytään, vaan osallistuu itse aktiivisena partiolaisena onnistuneeseen leiritoimintojen rakentamiseen. Miten rakennetaan esimerkiksi leirilippukunnan leiriportti tai kierrätyspiste?

Toisen ja kolmannen päivän aikana sudenpentu käy laaksoissa. Eriteemaisissa laaksoissa vietetään aamupäivä ja iltapäivä. Laaksoista tarkemmin kohdassa 7.6. Saattajia ohjelmiin tarvitaan vähintään yksi akela alkavaa 8 sudenpentua kohden. Saattajina toimivat akelat, apusaattajina toimivat samoajat, jotka ovat yhden päivän pestissä leirilippukunnassa sekä tarvittaessa muut leirilippukunnan johtajat. Mikäli osallistujien joukossa on erityistä tukea tarvitsevia lapsia tai nuoria kannattaa se huomioida lähijohtajien määrässä.

Luontolaaksossa sudenpentu suorittaa aktiviteettejä Panda-merkistä. Sudenpentujen aktiviteetit ovat askel 3: Tutkimme luonnon moninaisuutta / kaivaudu kerroksiin ja askel 6: Kerromme aikuisille / somekuva. Ota mukaan Täplän toukokuun keskiaukeamalta löytyvä askel kartta.

Leirillä on staabiloiden yhteydessä kaksi kirjastoa, joka on rakennettu erityisesti akelan tueksi leiriarkea helpottamaan. Kirjastolta voi käydä lainaamassa sudenpentuikäkauteen sopivia kirjoja, eri teemaisia aktiviteettilaatikoita. Samoajat järjestävät kirjastolla satuhetkiä.

Lataamoista löytyy myös sudenpennuille aate ja arvotyöskentelymateriaali, joka on tarkoitettu tehtäväksi yhdessä oman johtajan kanssa. Materiaali on sellaista, että sitä voi tehdä esim. Jonottaessa tms. Hetkenä, jolloin on tylsää. Akela voi hakea materiaalin omille sudareilleen.

Neljäntenä päivänä lauantaina 27.7. on vierailupäivä ja sudenpentujen omat leiripäättäjäiset klo 14.00, jonka jälkeen sudenpentujen leiri päättyy. Sudenpentujen tulee olla omassa leirilippukunnassa valmiina lähtemään päättäjäiskulkueeseen klo 13.30. Myös sudenpentujen vierailijat ovat tervetulleita seuraamaan päättäjäisiä ja kulkevat sudenpentunsa ja leirilippukunnan mukana pääohjelmalavalle.

Päättäjäisistä huomioitavaa on ennakkotehtävien viiri, joka viimeistellään leirilippukunnassa viiriin liitettävällä kepillä, jotka jaetaan leirillä. Viiri on päättäjäisiin johtavan lohikäärmekulkueen vartalo. Viirit liehuvat hurjasti sudenpentujen kulkueessa kohti päättäjäisjuhlaa.

Viirin teko ohje löytyy http://www.ilves19.fi/wp-content/uploads/ilves19-ennakkotehtavat-kevat2019.pdf

7.2. Seikkailijat

Seikkailijat ovat nuorimmat leiriläiset, jotka leireilevät kaikki yhdeksän päivää. Suurelle osalle tämä on ensimmäinen iso leiri, johon seikkailijat osallistuvat. Tässä tilanteessa korostuu varmastikin seikkailijaikäkauden sisäinen ikäero. Vanhimmat seikkailijat voivat olla jo hyvinkin itsenäisiä, mutta kuitenkin vielä haavoittuvaisia. Sama pätee nuorempiin seikkailijoihin, he saattavat olla ensimmäistä kertaa näin pitkän aikaa erossa vanhemmistaan ja se saattaa hyvinkin näkyä leirillä. Näissä tilanteissa sammolla on suuri merkitys ja he ovat seikkailijoiden suurin tuki leirin aikana. Leirin viimeisinä päivinä sammot varmasti näkevät useita leirin aikaisia kasvutarinoita ja kuinka leiriltä kotiin palaa kokenut seikkailija.

Seikkailijoiden leiri koostuu neljästä ohjelmalaaksosta, sepelistä ja leirilippukuntapäivästä. Näiden lisäksi seikkailijoiden leiriin kuuluvat on yhteisohjelmat, alaleiri-ilta, llpk-ilta sekä osalla seikkailijoista siirtymä.

Jos leirilippukunnassa on seikkailijoita, jotka ovat ilmoittautuneet vain sudenpentuajaksi leirille, he suorittavat alaleirin ohjelman mukaisesti seikkailijaohjelmaa niinä päivinä, kun ovat leirillä ja heitä varten ei ole räätälöity omaa ohjelmaa, joten heiltä voi jäädä esimerkiksi osa laaksoista käymättä.

7.2.1. Sepeli eli seikkailijapeli FUTURA

Leirillä järjestetään seikkailijaikäisille leiriläisille oma sepeli eli seikkailijapeli FUTURA. Sepeli on jokaisella alaleirillä omana päivänä ja kestää koko päivän.

  • Eksa torstai 25.7.
  • Jotta perjantai 26.7.
  • Tera sunnuntai 28.7.
  • Tsetta maanantai 29.7.

Sepelin aikana seikkailijat eivät palaa leirialueelle vaan lounas syödään Sepelin aikana sepelialueella. Tätä varten Sepeliin lähtevät seikkailijat ja heidän saattajansa ottavat jo aamupalalta mukaansa lounaan ruokapusseissa.

Sepelissä toimitaan vartioissa, jotka koostuvat 4-6 seikkailijasta. 7 seikkailijan tilanteessa, voi tilanteen mukaan jakaa kahdeksi tai pitää yhtenä vartiona. Vartiot tarvitsevat itselleen yhden saattajan. Saattajana voi toimia leirin oma sampo tai leirilippukunnan halutessa, niin samoaja tai vaeltaja heidän oman ohjelmansa puitteissa. Yksi saattaja voi tarvittaessa toimia korkeintaan kahden seikkailijajoukkueen saattajana samanaikaisesti, mutta sepelin tehtävät on suunniteltu siten että saattajalla on roolia niiden alustamisessa tai suorittamisessa. Vartiot ja niiden saattajat on syytä nimetä jo ennen leiriä.

Lisäksi leirilippukunnan tulee varata kunkin Sepelivartion vartiokohtaisiksi varusteiksi seuraavat:

  • Kirjoitusalusta ja lyijykynä/-kyniä
  • Timpurin saha mielellään pienihampainen
  • 2x vasara
  • Avoin, reipas ja iloinen partiomieli (ainoa pakollinen varuste)
  • vintilä + 8 – 10 mm terä
  • Suorakulma
  • Mittanauha
  • Ristipääruuvimeisseli
  • hiomapaperi
  • EA-pakkus

Seikkailijoille tulee lisäksi ohjeistaa Sepeliin osallistuvien seikkailijoiden henkilökohtainen varustus

  • Juomapullo, täytettynä vedellä jo lähtiessä
  • Sadevarusteet (tarvittaessa, huomaa että niitä ei ehdi hakea päivän aikana, jos keli muuttuu)
  • Henkilökohtaiset lääkkeet yms. jos niitä tarvitsee päivän aikana
  • Mahdollisesti istuinalusta
  • Muistiinpanovälineet, Kynä, paperia
  • Maastossa liikkumiseen soveltuvat jalkineet
  • Pieni reppu yllä olevien tavaroiden sekä ruokapussin kuljettamiseen

Sepeliin lähtevät vartiot (vartioiden saattajat) saavat ohjeistuksensa sepeliä varten alaleirissään tarkemmin ilmoitetusta paikasta heti (staabila tai alaleirin portti) aamupalan jälkeen, jonka jälkeen vartiot siirtyvät sepelin tehtävien pariin.

7.2.2. Siirtymä seikkailijasta tarpojaksi

Siirtymä ajoittuu leirin loppupuolelle ollen tiistaina 30.7. klo 18.30-20.00 Sepeli-alueella. Siirtymään osallistuvat kaikki alaleirit kerralla porrastetusti ja siirtymän tarkempi aikataulu sekä paikka tulee llpk tietoon lähempänä leiriä.

Kesken leirin ikäkausi ei siis vaihdu, mutta leiriltä palaa jo tarpojaksi siirtynyt seikkailija.

Siirtymässä seikkailijat suuntaavat katseensa tulevaan ja he tutustuvat tarpojaikäkauteen. Muistattehan lippukunnassa huolehtia seikkailijaikäkauden päätösmerkit siirtyville seikkailijoille sekä merkinnän Kuksaan.

7.3. Tarpojat

Tarpojien ohjelma muodostuu leirillä neljästä eri sisältöisestä laaksosta, päivästä leirilippukunnassa sekä koko ikäkauden tarpojatapahtumasta, joka kokoaa koko alaleirin tarpojat erilaisten tehtävien pyörteeseen. Unohtamatta tarpojasta samoajaksi siirtymää. Tällä leirillä tarpojat eivät juokse läkähdyksiin asti laaksoissa ja eriohjelmissa, vaan aikaa on varattu niin vanhojen kuin uusien ystävienkin kanssa olemiseen. Jätskillä ehtii varmasti jokainen käydä.

Leirin teema näkyy myös vahvasti tarpojien leiriohjelmassa. Kitt eli koko ikäkauden tarpojatapaaminen loikkaa suoraan tarpojien omiin vaikutusmahdollisuuksiin ja siihen millaista maailmaa olemme tulevaisuudessa rakentamassa. Tulevaisuuden onnellinen sukupolvi on sosiaalinen ja hyväksyy erilaisia ihmisiä. Lisäksi tarpojalla on mahdollisuus tutustua uusiin ihmisiin ja erilaisiin partiolaisiin kitt ohjelman pyörteissä. Teknologiaakaan ei ole unohdettu ohjelmaa kootessa.
Lisäksi tulevaisuudessahan meillä partiossa luotsitoiminta on itsestään selvyys. Luotseilla on oma roolinsa ja he ovat myös tarpojille tukena olevia aikuisia johtajia. Tätä varten leiri tuo luotsit lähelle ohjelmaa ja he saavat vinkkejä myös tarpojaohjelman toteuttamiseen omassa lippukunnassaan.

Toivottavasti leiri antaa myös teille luotseille uutta näkökulmaa luotsaamiseen. Luotsin pesti on huippu pesti. Muistahan luotsina huolehtia myös omasta jaksamisestasi ja osallistua leirillä johtajahuoltoon.

7.3.1. KITT – Jäätikkö sulaa, ketään ei jätetä

Jäätikkö sulaa, ketään ei jätetä –KITT kokoaa alaleirin tarpojat erilaisten aktiviteettien pariin yhdeksi päiväksi. KITT järjestetään alaleireittäin ja koostuu kahdesta osasta. Aamupäivän aikana tarpojat tekevät KITTin aktiviteetteja omassa leirilippukunnassaan. Tehtävät toimitetaan alaleireihin ohjelmajohtajien välityksellä leirilippukuntien luotseille. Luotsin on hyvä tutustua näihin tehtäviin viimeistään edeltävänä iltana. KITTissä luotsin läsnäolo ja aktiivisuus on välttämätöntä.

Luotsi jakaa leirilippukunnan tarpojat vartioihin 4-6 henkeä. 7 tarpojan tilanteessa on mielekkäämpää jakaa porukka kahteen vartioon, jolloin toisessa on 3 ja toisessa 4 henkeä. Mikäli leirilippukunnassa on luonnollisia tarpojavartioita, ne voidaan sekoittaa. Luotsi arvioi, voiko tarpojavartiot liikkua iltapäivän osuudessa keskenään vai tarvitseeko vartio saattajaa. Saattaja voi olla luotsi, samoaja tai joku muu llpk:n johtajista. Aikaa aamupäivän aktiviteettien tekemiseen on lounaaseen saakka. Luotsi voi hoitaa useampaa vartiota KITTin aikana.

Iltapäivän osuudessa tarpojat seikkailevat leirialueella erilaisten tehtävien pyörteissä. Tehtävät tulevat seppo.io:n kautta, joten jokainen vartio tarvitsee vähintään yhden puhelimen mukaansa, jossa on toimivat nettiyhteys. Seppo.io ei ole sovellus vaan verkkosivu. Puhelinten latauksesta ohjeet löytyvät luvusta 7.7.

OHJE SEPPO.IO sisäänkirjautumiseen ja käyttöön toimitetaan ohjeet ennen KITTin alkua.

KITT Iltapäivän osuus päättyy päivälliseen, jolloin KITT päättyy leirilippukunnassa pidettävään jälkipyykkiin. Jälkipyykin vetää leirilippukunnan luotsi. Jälkipyykkiin on hyvä varata aikaa n. 30 min.

ESTEETTÖMYYS:

Koko KITTiin pystyy osallistumaan omassa leirilippukunnassa/alaleirissä. Tarvittaessa voimme koota alaleirin leirilippukunnista yhteen sellaiset tarpojat, jotka eivät syystä tai toisesta kykene liikkumaan tarpeeksi leirialueella. Esim. Pyörätuolilla liikkuvat yms. Ilmoitathan alaleirin toimistoon leirin alussa, mikäli teillä on tällaisia tarpojia leirillä, jotta kaikki pääsevät osallistumaan. Voimme tarvittaessa koota heistä oman vartion.

KITTit alaleireittäin:

  • Jotta torstai 25.7.
  • Tera perjantai 26.7.
  • Eksa tiistai 30.7.
  • Tsetta keskiviikko 31.7.

KITT tarvikkeet:

  • Puhelin 1/vartio, jolla pääsee internettiin
  • Säänmukainen vaatetus
  • Puhelimen suojaus lialta ja vedeltä esim. Minigrip pussi
  • Jään sulamista ennaltaehkäiseviä tarvikkeita
  • Muistiinpanovälineet: kynä ja paperia

7.3.2. Siirtymä tarpojasta samoajaksi – Pako tarpojametsästä

Tiistai 30.7. klo 18.30-20.00 Sepeli-alue 

Siirtymään osallistuvat tarpojat on ilmoitettu kevään aikana lippukunnittain. Siirtyvät tarpojat pääsevät viimeisenä iltana samoajadiskoon itse siirtymästä saadulla tunnisteella. Siirtymä päättyy samoajakahvilaan. Huomioittehan loppuleiristä, että tarpojista tulee siirtymän myötä isompia ja siten heille olisi hyvä sallia joitakin etuoikeuksia jo leirilippukunnassa siirtymän jälkeen.

Vain siirtymään osallistuneet saavat tunnisteen, jolla pääsee samoajadiscoon!

Siirtymään voi tulla luotsi halutessaan mukaan. Luotsin tehtävänä on varmistaa, että tarpojat ovat oikeassa paikassa oikeaan aikaan. Muistattehan, että vain siirtymään osallistuvat saavat tunnisteen samoajien diskoon. Siirtymään voi osallistua, vaikka lippukunnalla olisikin oma perinteinen siirtymä.

Siirtymä sisältää tarpojaohjelman aktiviteeteista myös mennyttä ja tulevaa aktiviteetit itse siirtymän lisäksi. Huomioittehan siirtyvät tarpojat lippukunnassa ja muistatte antaa heille myös tarpojaikäkauden päätösmerkit. Päätösmerkkejä ei jaeta leirin siirtymässä.

Siirtymään tarvittavat varusteet:

  • Istuinalusta
  • Vihko, kyniä (myös paperi käy)
  • Juomapullo
  • Oma muki

7.4. Samoajat

Samoajaikäisen Ilves 19 tarjoaa samoajalle monipuolisen partioelämyksen. Kuten partioarjessakin, on samoajalla leirillä uusia haasteita, vastuuta ja vapautta sekä perinteistä partiota. Ja paljon ideoita tulevaisuuteen loikkaamiseen!  

7.4.1. Samoajan pesti

Samoajan pestin pituus on kolme päivää (3 pv á 7-8 h), ja se jakautuu leirilippukuntapestiin (1pv) ja leiriorganisaatiopestiin (2pv). Leirilippukuntapestin sisällöstä ja ajankohdasta sovitaan leirilippukunnan samoajaluotsin kanssa. Leiriorganisaatiopestissä taas samoaja on osa ison leirin tekijäjoukkoa ja hän on saanut etukäteen toivoa, minkälaisen pestin näkökulmasta haluaa kokea ja nähdä ison leirin tunnelmaa. Pesteissä samoajalla on mahdollisuus tavata uusia ihmisiä ja nähdä miten erilaisia tehtäviä suurleirillä hoidetaan.

Pestistä on ilmoitettu jokaiselle samoajalle toukokuun aikana. Myös leirilippukunnan ja lippukunnan samoajaluotseille toimitetaan tieto luotsattavien pesteistä toukokuussa. Pestiesimies on yhteydessä samoajaan ennen leiriä ja sopii pestiin liittyvistä asioista suoraan samoajan kanssa.

7.4.2. Samoajan ohjelmat

Lisätietoja samoajien ohjelmasta, ajankohdista ja varusteista löytyy nettisivuilta: https://www.ilves19.fi/osallistujille/samoajaohjelma/

Mestarin opissa

Samoajaohjelman aktiviteetti, jossa mestari opastaa samoajaryhmän oman taitonsa saloihin koko päivän kestävässä ohjelmassa. Päivän aikana saadaan sekä annos teoriaa, mutta rautainen annos tekemällä oppimista. Jokainen samoaja on ilmoittautuessaan valinnut lähes 20 aiheen joukosta 3 vaihtoehtoa omaksi Mestarin opissa –ohjelmakseen ja hän on saanut tiedon ohjelmasta yhdessä pestitiedon kanssa. Mestarin opissa -aktiviteetti nostettiin piirileirin ohjelmaan, koska sen toteuttaminen on koettu lippukunnissa haasteelliseksi, vaikka se tukee hyvin samoajan nousujohteisuutta.

Porsaanreikä-pt-kisat

Samoajien leiri alkaa heti PT-kisoilla. To ja pe klo 9 starttaavan kisan joukkuejako ja lähtöaika selviävät Puskafella avajaispäivänä. Tässä kisassa on tarjolla uusia näkökulmia pt-kisaan sekä tietenkin palkintoja, älä jätä väliin!

Ninjat

Samoajaohjelman aktiviteetti, jossa samoaja osallistuu ryhmässä valitsemaansa lyhyeen Liljaan eli Ninjaan. Ninjat kestävät noin 3 h ja sisältävät hauskaa tekemistä ja tarjoavat samoajille leirillä välähdyksen siitä, millaisia liljoja he voisivat omassa lippukuntaohjelmassaan suorittaa. Liljoihin osallistuminen on vapaaehtoista ja niihin on kerätty ennakkoilmoittautumisia, mutta Puskafelta voi käydä kysymässä vapaita paikkoja vielä leirillä.

Yöjuoksut

Samoajien vierailupäivä päättyy urheilullisissa merkeissä yöjuoksuihin. Triathloniin, Sup-lautailuun, melontaan ja rogainingiin on pyydetty ennakkoilmoittautumista, mutta vapaat paikat ovat alkuleiristä jaossa Puskafella. Myös BiiPii-laakson lajipisteille voit varata paikkasi Puskafelta.

Laaksot samoajille

Samoajille on varattu laaksoista tiettyjä aikoja, jolloin samoajat voivat osallistuja laaksojen ohjelmiin. Puskafella on leirin ensimmäisestä päivästä alkaen ilmoittautumislistat laaksojen ohjelmiin, joten käy varaamassa omaan aikatauluusi sopiva aika.

Siirtymä

Vaeltajaikäkauteen syksyllä siirtyville samoajille on tiistaina 30.7. tarjolla samoaja-vaeltajasiirtymä. Siirtymä alkaa Tardiksella 18.30 ja päättyy n. klo 20.00. Paikalla on syytä olla ajoissa. Mikäli samoaja ei ole ilmoittautunut siirtymään etukäteen, voi siihen ilmoittautua vielä leirin aikana Tardiksella. Siirtymä on samoajalle yllätys, mutta ennakkoon voi kertoa, että se koostuu hauskasta yhdessä tekemisestä ja samalla oman partiopolun pohtimisesta. Ei erityisiä varusteita.

7.4.3. Puskafe

Samoajien tukikohta Puskafe löytyy leirisuoran päästä Monumentilta. Puskafesta löytyy päivittäin kahvilaluotsit, jotka auttavat sekä samoajia että lippukuntaluotseja kaikissa tilanteissa sekä pitävät samoajille evästaukoja päivittäin ruokataukojen aikaan. Evästauolla käyminen kuuluu samoajan leiriohjelmaan ja sen suorittamista valvotaan. Puskafella toimii myös samoajien pestipäivystys, josta saa apua pestiepäselvyyksiin tai pestissä syntyviin ongelmatilanteisiin.

Puskafella järjestetään teemailtoja, joihin on vapaa pääsy. Päivittäinen ohjelma löytyy samoajien hännäkkeestä, Puskafen ilmoitustaululta sekä tulee WhatsAppiin samoajien aamuviestissä.

7.5. Vaeltajat

Vaeltajille on leirillä omaa ohjelmaa: asiaa ja elämyksiä! Jotta pestin ja ohjelmaan osallistumisen yhteensovittaminen onnistuu sujuvasti, julkaistaan huhtikuun aikana vaeltajien ohjelma ja osaan ohjelmista ilmoittautuminen. Ilmoittautumaan pääset alla olevan linkin kautta. Kaikkiin ohjelmiin ei voi enää leirillä ilmoittautua.

7.5.1. Tardis

Tardis on vaeltajien oma hengailualue leirin jokaisena päivänä. Tardiksesta löydät tietoa tarjolla olevasta ohjelmasta, oman ikäistä vaeltajaseuraa ja tarvittaessa myös aikuista tukea. Myös suuri osa vaeltajien ohjelmasta järjestetään Tardiksessa. Sijainti Raffun katos. Myös vaeltajaluotseille löytyy Tardiksesta materiaalia ja jutteluseuraa.

Tardis avoinna koko leirin klo 9.00-19.00 (yhteisohjelmien aikana kiinni)

7.5.2. Ohjelma

Vaeltajat ilmoittautuvat jo ennen leiriä itseään kiinnostaviin ja omiin aikatauluihin sopiviin ohjelmaosioihin nettilomakkeella. Infoa ohjelmasta löytyy Ilves19-nettisivuilta osoitteesta: https://www.ilves19.fi/osallistujille/vaeltajan-ilves/

Muista ilmoittautua! Linkki ilmoittautumiseen: http://bit.ly/ilves19vaelluskartta

Ilmoittautumislomakkeen on tarkoitus auttaa myös vaeltajan ja pestiesimiehen kommunikointia työvuoroista. Lomakkeen avulla pystyt helposti näyttämään, mihin aikaan olisit kiinnostunut osallistumaan oman ikäkauden ohjelmaan.

Jokaiselta vaeltajalta pitäisi löytyä ilmoittautumisen jälkeen sähköpostista lomake, josta näkee mihin on itsensä ilmoittanut. Jos ilmoittautuminen on unohtunut, tai mielenkiinnonkohteet vaihtuneet, voi aina käydä Tardiksessa kyselemässä mahdollisuutta osallistua muihinkin ohjelmiin.

Vapaamuotoista kaikille avointa rentoa ohjelmaa ja kisailua järjestetään myös Tardiksessa pitkin leiripäiviä. Ilmoittelua ohjelmista ja mahdollisista muutoksista kannattaa seurata leirin aikana vaeltajien ja luotisen whatsapp-ryhmässä, sekä Tardiksen ja toimiston ilmoitustauluilla. Ennen leiriä kysymyksiä voi esittää osoitteeseen vaeltajat@ilves19.fi

Ilta-aikaan vaeltajaikäiset ovat oikeutettuja johtajahuollon järjestämiin illanviettoihin. Katso lisää kohdasta johtajahuolto.

7.5.3. Siirtymä aikuisiin

Vaeltajien siirtymäohjelma järjestetään Tardiksella tiistaina 30.7. 19.00-n. 21.00. Siirtymän sisältö on yllätys, mutta ohjelma tarjoaa erilaisia vaihtoehtoja oman partiopolun rakentamiseen ja aikuisena partiossa toimimiseen. Siirtymän lopuksi uusille aikuisille on luvassa yllätys, jota ei kannata missata! Mukaan voi ilmoittautua vielä leirin aikana Tardiksella, jos vaeltaja ei ole ilmoittautunut etukäteen. Vaeltaja tarvitsee mukaansa oman mukin.

7.6. Ohjelmalaaksot

Ohjelmalaaksoihin järjestetään tutustuminen ensimmäisenä leiripäivänä 24.7. klo 15-17.

7.6.1. BiiPii -laakso

Biipii on globaalikasvatuslaakso, jonka teemoina ovat ilmastonmuutos, yhdenvertaisuus ja eriarvoisuus. Laakso on jaettu HALI- ja JEDI-alueisiin, joissa leiriläiset pääsevät tekemään pieniä ilmastotekoja ja pohtimaan omia vahvuuksiaan sekä tutustumaan kansainvälisiin urheilulajeihin.

BiiPii-laaksossa kaikki ikäkaudet seikkailijoista ylöspäin viettävät puolet päivästä aatteellisella HALI-alueella, jossa pohditaan ilmastonmuutosta ja yhdenvertaisuutta sekä puolet päivästä urheilullisella JEDI-alueella valinnaisten kahden lajikokonaisuuksien parissa. Ilmastonmuutosohjelma kestää reilun tunnin ja yhdenvertaisuusohjelma toisen tunnin. Puolessa välissä vaihdetaan siis teemaa, jonka ympärillä toimitaan. Sudenpennut ovat tunnin HALI-alueella, josta puoli tuntia ilmastonmuutosohjelmassa ja puoli tuntia yhdenvertaisuusohjelmassa sekä tunnin JEDI-alueella yhden valinnaisen lajikokonaisuuden parissa.

HALIn ohjelma herättelee pohtimaan ja laittaa luovuuden kukkimaan!

Ilmastonmuutosohjelman tavoitteena on tarjota kaikille ikäkausille ajatuksia siitä, mitä pieniä tekoja yksilö voi tehdä ilmastonmuutoksen ehkäisemiseksi.

Ikäkausille kohdennettu ohjelma

  • Sudenpennut
    • Kierrätysaskartelu muovipullosta
  • Seikkailijat
    • Ilmastosankari kulkee valintojen polkua
  • Tarpojat
    • Ilmastotekoihin kannustava mainosvideo. Parhaat videot palkitaan!
  • Samoajat
    • Pikamuoti. Vaatteen matka valmistuksesta kuluttajalle. Huom! Aktiviteetti sisältää värisota-pelin, joka sotkee vaatteita.
  • Vaeltajat
    • Pikamuoti. Vaatteen matka valmistuksesta kuluttajalle. Huom! Aktiviteetti sisältää värisota-pelin, joka sotkee vaatteita.

Yhdenvertaisuusohjelma sisältää myös omien vahvuuksien tunnistamista. Tavoitteena on ohjata osallistujia tunnistamaan ja hyödyntämään omia vahvuuksiaan. Lisäksi tavoitteena on saada osallistujat havaitsemaan, että erilaiset ihmiset ja erilaiset vahvuudet ovat yhteiskunnan toiminnan edellytys. Kolmantena tavoitteena on saada osallistujat tekemään hyviä tekoja muille.

Ohjelmapisteellä on kaikille yhteisenä ohjelmana rintamerkin askartelu. Rintamerkissä lukee: ”Kaikki erilaisia. Kaikki samanarvoisia. Minä olen ___________________(oma vahvuus)”

Ikäkausille on kohdennettu ohjelma

  • Sudenpennut
    • Hyvät teot toiselle, Olen hyvä -leikki
  • Seikkailijat
    • Rintamerkin tekeminen niin, että yksi ei näe, yksi ei kuule, yksi osaa vain siansaksaa, yksi ei puhu jne. Hyvät teot toiselle ja Maailman kallein aarre –tunneli
  • Tarpojat
    • Ketkä valitaan jatkamaan maapallon elämää -tehtävä, vahvuustestirata, hyvät teot toiselle ja Maailman kallein aarre –tunneli
  • Samoajat
    • Ketkä valitaan jatkamaan maapallon elämää -tehtävä, vahvuustestirata, hyvät teot toiselle ja Maailman kallein aarre –tunneli
  • Vaeltajat
    • Ketkä valitaan jatkamaan maapallon elämää -tehtävä, vahvuustestirata, hyvät teot toiselle ja Maailman kallein aarre –tunneli

Ikäkausien johtajien roolit ja saattajien määrät

Sudenpentujen johtaja auttaa sudenpentuja kaikissa laakson toiminnoissa. Ohjeiden lukeminen ja tulkitseminen sekä askarteleminen vaativat aikuisen tukea. Moni sudenpentu tarvitsee varmasti apua myös oman vahvuuden tunnistamiseen. Yhdenvertaisuus-rastilla kannattaa yhdessä pohtia, miksi on hyvä, että meillä kaikilla on vähän erilaisia vahvuuksia. Sudenpennuille 1-2 saattajaa 8 sudenpentua kohden.

Seikkailijoiden johtaja auttaa seikkailijoita etenkin ohjeiden ymmärtämisessä ja laaksossa liikkumisessa. Yhdenvertaisuusohjelmassa johtaja auttaa seikkailijoita omien vahvuuksien tunnistamisessa. Yhdenvertaisuusohjelmassa kannattaa yhdessä pohtia, miksi on hyvä, että meillä kaikilla on vähän erilaisia vahvuuksia. Seikkailijoille 1-2 saattaja 10 seikkailijaa (2 vartiota) kohden.

Tarpojien johtaja pitää huolta, että tarpojat toimivat laaksossa annettujen ohjeiden mukaisesti. Ilmastonmuutosohjelmassa johtaja kannustaa pohtimaan luovia ratkaisuja ja tekemään leirin parhaan videon. Yhdenvertaisuusohjelmassa johtaja keskustelee tarpojien kanssa siitä, miksi on hyvä, että meillä kaikilla on vähän erilaisia vahvuuksia. Tarpojille 1 saattaja 15 tarpojaa (3 vartiota) kohden.

Varusteet

Osallistujakohtaiset

  • Sakset (sudenpennut, seikkailijat, tarpojat, samoajat, vaeltajat)
  • 1,5 litran tyhjä muovipullo (sudenpennut)
  • vaaleansävyinen puuvillainen t-paita, kangaskassi tai A4-kokoinen kangaspala (sudenpennut, seikkaiijat, tarpojat, samoajat, vaeltajat)
  • Vaatteet, jotka voivat värjääntyä, vaihtovaatteet ja muovipussi likaisille (samoajat, vaeltajat)

Vartiokohtaiset

  • Puuvärikynät (sudenpennut, seikkailijat, tarpojat, samoajat, vaeltajat)
  • Permanent-tussi (sudenpennut, seikkailijat, tarpojat, samoajat, vaeltajat)
  • 1,5 litran tyhjä muovipullo 1/vartio (seikkalilijat)
  • Maalarinteippi (seikkailijat)
  • Muistiinpanovälineet (seikkailijat)
  • Puhelin ja riittävästi akkua videon kuvaamista varten (tarpojat)

Esteettömyydestä

Esteetön kulku. Moni tehtävä vaatii lukemista ja kirjoittamista. Samoajien ja vaeltajien Vaatteen matka –aktiviteetti sisältää värisotapelin, jota ei suositella astmaatikoille tai väriaineherkille henkilöille.

JEDIn ohjelma keskittyy liikunnan riemuun. Liikuntaohjelmassa tutustutaan erilaisiin urheilulajeihin ja niiden alkuperiin. Samalla opetellaan toimimaan niin tiiminä kuin yksilönä.

Liikuntaohjelma on jaettu neljään pääteemaan, joista jokaisessa on tarjolla noin tunnin mittainen urheilutuokio. Sudenpennut valitsevat lajikokonaisuuksista yhden, muut ikäkaudet seikkailijoista ylöspäin kaksi. Valinnat ilmoitetaan leirilippukunnittain päivää aiemmin BiiPii-laakson toimistoon erikseen ilmoitettavana kellonaikana. Jokaiseen kokonaisuuteen on rajoitettu määrä paikkoja.

Lajikokonaisuudet

Kehonhallinta

Osallistujat pääsevät tutustumaan tanssin ja akrobatian saloihin. Tanssiohjelma on räätälöity ikäkausille sopivien tanssilajien mukaan. Akrobatiassa lisätään vaikeusastetta jokaisen yksilön kehityskaaren mukaisesti, niin että kaikki voivat toteuttaa ohjelmaa itselleen soveltuvalla tasolla

Pelit ja leikit

Tarjolla erilaisia pihapelejä- ja leikkejä ympäri maailman mölkystä petankkiin, frisbeegolfista krokettiin ja köydenvetoon. Tarpojista ylöspäin mahdollisuus hypätä myös englantilaiseen kulttuuriin dartsin ja golfin muodossa. Tässä ohjelmassa taito on pääroolissa fyysisen suorittamisen sijaan.

Joukkueurheilu

Hikikarpalot nostetaan otsalle Harry Potterista tutun huispauksen, Intian niemimaalta peräisin olevan kabaddin tai Kanadassa kehitetyn Kin-Ballin parissa. Yksilötaitojaan pääsee mittaamaan taitoradalla, jossa mm. lauotaan tutkaan, pomputellaan ja pujotellaan.

Paraurheilu

Tällä pisteellä tarjotaan mahdollisuus kokeilla, millaista urheilu on ilman täyttä toimintakykyä. Lajivalikoimassa mm. näkövammaisten jalkapallo (ei sudenpennuille), istumalentopallo, ratakelaus, käsipyöräily, boccia sekä keihäänheitto ja kuulantyöntö tuolissa istuen.

Ikäkausien johtajien roolit (sudenpennut, seikkailijat ja tarpojat)

Tärkein tehtävä on yhdessä toimintapisteen henkilöstön kanssa huolehtia ryhmien liikuttelusta toimintapisteen sisällä, ts. oman porukan kasassa pitäminen. Johtaja auttaa osallistujia valitsemaan pääteeman etukäteen (suositeltavaa, että leirilippukunta valitsee saman teeman) ja auttaa toimintapisteellä valitsemaan lajit ohjaajien opastuksella. Johtaja toimii tarvittaessa toimintapisteen henkilöstön apuna suoritusten valvonnassa ja ohjaamisessa. Saattajien määrät samat kuin Hali-ohjelmassa.

Varusteet

Osallistujakohtaiset

    • Liikuntaan sopivat vaatteet (sudenpennut, seikkailijat, tarpojat, samoajat, vaeltajat)
    • Hyvät kengät- EI sandaaleja tai varvastossuja (sudenpennut, seikkailijat, tarpojat, samoajat, vaeltajat)
    • Juomapullo täytettynä, alueella on juomaveden täyttöpiste (sudenpennut, seikkailijat, tarpojat, samoajat, vaeltajat)
    • Lakki päähän aurinkoisella kelillä (sudenpennut, seikkailijat, tarpojat, samoajat, vaeltajat)
    • Työhanskat tai muut kestävät ja suojaavat käsineet (sudenpennut, seikkailijat, tarpojat, samoajat, vaeltajat)

Esteettömyys

Esteetön kulku. Kehonhallinta ja joukkueurheilu sisältävät fyysisesti raskasta liikuntaa ja niissä tarvitaan näkö- ja kuuloaistia. Pelit ja leikit sekä vammaisurheilu sopivat soveltuvin osin kaikille.

Tervetuloa BiiPii-laaksoon! – Kuinka toimia saapua ja ilmoittauta BiiPii-laaksoon 

HUOM! Ennakkoilmoittautuminen – LUE TARKKAAN! 

Laaksoon saavutaan porrastetusti tässä ohjeessa ilmoitettuna kellonaikana. Porrastetulla laaksoon saapumisella pyritään välttämään jonottaminen ja ruuhka laaksoalueella. 

HALI-ohjelman puolella aloittavat leirilippukunnat saapuvat laaksoon leirisuoran päästä, kun taas JEDI-ohjelman puolella aloittavat saapuvat laaksoon alaleirin X takaa kartassa merkityn reitein. Huomatkaa lounaan jälkeiset vaihdot, eli saapumissuuntaa noudatetaan taas lounaan jälkeen laaksoon saavuttaessa. 

Laaksomerkki on painettavissa omalle kankaalle, t-paidalle, kassiin ym. laaksossa ollessa. Voi jättää kuivumaan ja akela, sampo tai luotsi voi hakea iltapäivästä koko leirilippukunnan painetut samalla kertaa. 

SUDENPENNUT 

Huomioitavaa: 

  • Sudenpennut käyvät painamassa laaksomerkin ohjelmien välissä (varattu aikaa 30min) 
  • Jos jää jostain syystä tekemättä, onnistuu vierailupäivänä 

Ohje Halin puolelle: 

  • Laakson Hali-puoli jakautuu kahteen osaan, jotka ovat ilmastonmuutos ja yhdenvertaisuus. Näissä molemmissa sudenpennut viettävät noin 30 minuuttia. Ryhmät ohjataan aloituspisteelle. 
  • Yhdenvertaisuus-ohjelmassa on kolme eri toimintapistettä, joilla kaikilla on tarkoitus käydä. Nämä pisteet ovat Minä osaan! -leikki, Oma vahvuus –rintamerkki ja Maailmanparannustehtävä. Saattajan tehtävä on lukea ohjeita ja ohjata ja auttaa lapsia tehtävissä. Laakson henkilökunnalta saa tarvittaessa lisäohjeita ja apua. 
  • Ilmastonmuutos-ohjelmassa askarrellaan peli kierrätysmuovipulloista. Jokaisella sudenpennulla on mukana oma muovipullo ja sakset. Muut tarvikkeet löytyvät laaksosta. Saattaja auttaa sudenpentuja ohjeiden ja pullon leikkaamisen kanssa. 

Ohje Jedin puolelle: 

Leirin ensimmäisenä iltana (keskiviikko 24.7.) klo 18-21 välisenä aikana leirilippukunnan edustaja käy ilmoittamassa BiiPii-laakson toimistossa sudenpennut  BiiPii-laakson Jedi-ohjelmaan seuraavasti:  

Jedissä on neljä ohjelmaosiota:  

  • kehonhallinta (tanssi, akrobatia)  
  • joukkuelajit (huispaus, kabaddi, taitorata) 
  • vammaisurheilu (ratakelaus, käsipolkupyörät, trail-O-suunnistus, istumalentopallo, keihäänheitto, kuulantyöntö, boccia)  
  • pelit (mölkky, petanque, kroketti, frisbeegolf) 

Ilmoittakaa kukin sudenpentu yhteen yllä mainituista ohjelmaosioista 

Jokaiseen ohjelmaosioon on tarjolla n. 40 paikkaa, jotka jaetaan ilmoittautumisjärjestyksessä. 

Ilmoittautumisen yhteydessä toimittakaa nimilista kunkin ohjelmaosion osalta, jotta saamme porukan liikkumaan laaksossa oikeaan paikkaan ja oikeaan aikaan. 

Saattajan rooli laaksossa on ohjata sudenpennut oikeaan paikkaan laakson henkilökunnan ohjeiden mukaisesti. Saattajan tulee tietää, mihin ohjelmaosioon hänen sudenpentunsa on ilmoitettu. 

Osa peleistä toimii omatoimisesti niin, että pelipaikalla on valmiina välineet ja ohjeet pelaamiseen. Saattaja toimii laaksohenkilökunnan tukena auttaen sudenpentuja tulkitsemaan sääntöjä ja katsoo muutenkin heidän peräänsä niin, että toiminta pysyy turvallisena ja välineet ehjinä ja tallessa. Saattaja voi mahdollisuuksien mukaan testata itsekin laakson tarjontaa. 

 

Torstai 25.7. 

JOTTA 1  JOTTA 2 
Klo 9 HALI  Klo 9:30 JEDI 
Klo 10 kankaanpainanta  Klo 10:30 kankaanpainanta 
Klo 10:30 JEDI  Klo 11 HALI 

 

TERA 1  TERA 2 
Klo 13:30 HALI  Klo 14 JEDI 
Klo 14:30 kankaanpainanta  Klo 15 kankaanpainanta 
Klo 15 JEDI  Klo 15:30 HALI 

 

Perjantai 26.7. 

TSETTA 1  TSETTA 2 
Klo 9 JEDI  Klo 9:30 HALI 
Klo 10 kankaanpainanta  Klo 10:30 kankaanpainanta 
Klo 10:30 HALI  Klo 11 JEDI 

 

EKSA 1  EKSA 2 
Klo 13:30 JEDI  Klo 14 HALI 
Klo 14:30 kankaanpainanta  Klo 15 kankaanpainanta 
Klo 15 HALI  Klo 15:30 JEDI 

  

SEIKKAILIJAT 

Huomioitavaa: 

  • Seikkailijat voivat käydä painamassa laaksomerkin joko ennen tai jälkeen ohjelmapisteen, lounaalla tai myöhemmin illalla 
  • Jos jää jostain syystä tekemättä, onnistuu vierailupäivänä 

Ohje Halin puolelle: 

  • Laakson Hali-puoli jakautuu kahteen osaan, jotka ovat ilmastonmuutos ja yhdenvertaisuus. Näissä molemmissa seikkailijat viettävät noin 75 minuuttia. Ryhmät ohjataan aloituspisteelle. 
  • Yhdenvertaisuus-ohjelmassa on neljä eri toimintapistettä, joilla kaikilla on tarkoitus käydä. Nämä pisteet ovat Minä osaan! -leikki, Oma vahvuus –rintamerkki, Aarrekammio ja Maailmanparannustehtävä. Saattajan tehtävä on lukea ohjeita ja ohjata ja auttaa lapsia tehtävissä. Laakson henkilökunnalta saa tarvittaessa lisäohjeita ja apua. 
  • Ilmastonmuutos-ohjelmassa kuljetaan Ilmastosankarin matkassa. Ensin askarrellaan kierrätysmuovipullosta ryhmän oma Ilmastosankari, joka lähtee kiertämään tehtävärataa. Lopuksi vieraillaan Ilmastotuomarin luona. Lisätehtävänä pelataan Ilmasto-Aliasta. Saattaja auttaa seikkailijoita tehtävissä. Laakson henkilökunnalta saa tarvittaessa apua. 

Ohje Jedin puolelle: 

Leirin ensimmäisenä iltana (keskiviikko 24.7.) klo 18-21 välisenä aikana leirilippukunnan edustaja käy ilmoittamassa BiiPii-laakson toimistossa seikkailijat  BiiPii-laakson Jedi-ohjelmaan seuraavasti: 

Jedissä on neljä ohjelmaosiota:  

  • kehonhallinta (tanssi, akrobatia)  
  • joukkuelajit (huispaus, kabaddi, taitorata) 
  • vammaisurheilu (ratakelaus, käsipolkupyörät, trail-O-suunnistus, istumalentopallo, keihäänheitto, kuulantyöntö, boccia)  
  • pelit (mölkky, petanque, kroketti, frisbeegolf) 

Ilmoittakaa kukin seikkailija kahteen yllä mainituista ohjelmaosioista. 

Ohjelmaosiota vaihdetaan Jedi-ohjelman puolivälissä, eli yhden osion kesto on noin 1 tunti. 

Jokaiseen ohjelmaosioon on tarjolla n. 25 paikkaa (kaksi sessiota, yhteensä 40-50 paikkaa/ohjelmaosio), jotka jaetaan ilmoittautumisjärjestyksessä. 

Ilmoittautumisen yhteydessä toimittakaa nimilista kunkin ohjelmaosion osalta, jotta saamme porukan liikkumaan laaksossa oikeaan paikkaan ja oikeaan aikaan. 

Saattajan rooli laaksossa on ohjata seikkailijat oikeaan paikkaan laakson henkilökunnan ohjeiden mukaisesti. Saattajan tulee tietää, mihin ohjelmaosioon hänen seikkailijansa on ilmoitettu. 

Osa peleistä toimii omatoimisesti niin, että pelipaikalla on valmiina välineet ja ohjeet pelaamiseen. Saattaja toimii laaksohenkilökunnan tukena auttaen seikkailijoita tulkitsemaan sääntöjä ja katsoo muutenkin heidän peräänsä niin, että toiminta pysyy turvallisena ja välineet ehjinä ja tallessa. Saattaja voi mahdollisuuksien mukaan testata itsekin laakson tarjontaa. 

 

Torstai 25.7. 

TSETTA 1  TSETTA 2 
Klo 9:15 HALI  Klo 9:45 JEDI 
Klo 13:45 JEDI  Klo 14:15 HALI 

 

Perjantai 26.7. 

EKSA 1  EKSA 2 
Klo 9:15 JEDI Klo 9:45 HALI 
Klo 13:45 HALI Klo 14:15 JEDI 

 

Maanantai 29.7. 

JOTTA 1  JOTTA 2 
Klo 9 JEDI  Klo 9:30 HALI 
Klo 13:30 HALI  Klo 14 JEDI 

 

Keskiviikko 31.7. 

TERA 1  TERA 2 
Klo 9 HALI  Klo 9:30 JEDI 
Klo 13:30 JEDI  Klo 14 HALI 

 

 

TARPOJAT 

Huomioitavaa: 

  • Tarpojat voivat käydä painamassa laaksomerkin joko ennen tai jälkeen ohjelmapisteen, lounaalla tai myöhemmin illalla 
  • Jos jää jostain syystä tekemättä, onnistuu vierailupäivänä 

Ohje Halin puolelle: 

  • Laakson Hali-puoli jakautuu kahteen osaan, jotka ovat ilmastonmuutos ja yhdenvertaisuus. Näissä molemmissa tarpojat viettävät noin 75 minuuttia. Ryhmät ohjataan aloituspisteelle. 
  • Yhdenvertaisuus-ohjelmassa on neljä eri toimintapistettä, joilla kaikilla on tarkoitus käydä. Nämä pisteet ovat Vahvuustesti, Mars, Aarrekammio ja Maailmanparannustehtävä. Saattajan tehtävä on auttaa laaksossa kulkemisessa ja pisteillä toimimisessa. Mars-tehtävässä on tarkoitus, että saattaja toimii keskustelutehtävän johtajana. Laakson henkilökunnalta saa tarvittaessa apua. 
  • Ilmastonmuutos-ohjelmassa tehdään lyhyt mainos- tai tietoiskuvideo. Parhaat videot palkitaan, joten videoon pitää myös panostaa! Videon kuvaamiseen käytetään joko jonkun tarpojan, saattajan tai laakson tekijän puhelinta. Valmiit videot ladataan nettiin. Saattajan tehtävänä on varmistaa, että kuvattu materiaali on asiallista. Laakson henkilökunnalta saa tarvittaessa apua. 

Ohje Jedin puolelle: 

Jedissä on neljä ohjelmaosiota:  

  • kehonhallinta (tanssi, akrobatia)  
  • joukkuelajit (huispaus, kabaddi, taitorata) 
  • vammaisurheilu (ratakelaus, käsipolkupyörät, trail-O-suunnistus, istumalentopallo, keihäänheitto, kuulantyöntö, boccia)  
  • pelit (mölkky, petanque, kroketti, frisbeegolf) 

Kukin tarpoja osallistuu kahteen yllä mainituista ohjelmaosioista. 

Ohjelmaosiota vaihdetaan Jedi-ohjelman puolivälissä, eli yhden osion kesto on noin 1 tunti. 

Jokaiseen ohjelmaosioon on tarjolla n. 20-25 paikkaa (kaksi sessiota, yhteensä 40-50 paikkaa/ohjelmaosio). Paikat jaetaan laaksoon saapuessa. 

Ilmoittautumisen yhteydessä toimittakaa nimilista kunkin ohjelmaosion osalta, jotta saamme porukan liikkumaan laaksossa oikeaan paikkaan ja oikeaan aikaan. 

Saattajan rooli laaksossa avustaa laakson henkilökuntaa opastamaan tarpojat oikeille suorituspisteille sekä valvomaan suorituksia ja yleistä turvallisuutta. Osa peleistä toimii omatoimisesti niin, että pelipaikalla on valmiina välineet ja ohjeet pelaamiseen. Saattaja voi avustaa sääntötulkinnoissa. 

 

Sunnuntai 28.7. 

TERA 1  TERA 2 
Klo 9 HALI  Klo 9:30 JEDI 
Klo 13:30 JEDI  Klo 14 HALI 

 

Maanantai 29.7. 

JOTTA 1  JOTTA 2 
Klo 9:15 JEDI  Klo 9:45 HALI 
Klo 13:45 HALI  Klo 14:15 JEDI 

 

Tiistai 30.7. 

TSETTA 1  TSETTA 2 
Klo 9 JEDI  Klo 9:30 HALI 
Klo 13:30 HALI  Klo 14 JEDI 

 

Keskiviikko 31.7. 

EKSA 1  EKSA 2 
Klo 9:15 HALI  Klo 9:45 JEDI 
Klo 13:45 JEDI  Klo 14:15 HALI 

 

 

SAMOAJAT 

Ennakkoilmoittautuminen, tarkentuu myöhemmin 

 

VAELTAJAT 

Ennakkoilmoittautuminen, tarkentuu myöhemmin 

7.6.2. Valtameri -laakso

Valtamerilaaksossa päästään nauttimaan veden iloista, mutta myös pohtimaan vesien suojelua ja puhdistamista.

Sudenpennuille on Valtameri-laaksossa ihan oma maailmansa, jonne jokainen lauma pääsee puoleksi päiväksi. Sudenpentujen ohjelma koostuu eri toiminetapisteistä, joita ovat mm.

  • Jättisaippuakuplalaitteen askartelu ja sen kokeilu
  • Myrskytunneli, jossa tuuli viuhuu ja salamat räiskyvät kuin oikealla valtamerellä.
  • Visainen tietotehtävä.
  • Vedenkuljetuskisa.
  • Uinti/vesipeuhu altaissa ja sauna.

Seikkailijoiden ja tarpojien Valtameri-laakso jakautuu kuivaan ja märkäänosioon, joissa kummassakin viettävät puoli päivää.

Kuivalla puolella pitäisi pysyä kuivana ja oppia uutta, märällä puolella pidetään hauskaa vedessä ja toki sielläkin jotakin opitaan. 

Seikkailijat, märkä puoli 

  • Vesiliukumäki 
  • Vesiseikkailurata 
  • Sup-lautailua 
  • Vesipelastusta ja pelastuslautta 
  • Vesijumppaa 
  • Pesusienivesti 
  • Uintia ja sauna 

Seikkailijat, kuiva puoli 

  • Melontaa kanooteilla ja suurkanooteilla 
  • Öljykatastrofi 
  • Vedensuodattimen rakentaminen 
  • Itämeren Tietäjät -peli

Tarpojat, märkä puoli 

  • Vesiliukumäki 
  • Vesiseikkailurata 
  • Sup-lautailua 
  • Vesipelastusta ja pelastuslautta 
  • Vesijumppaa 
  • Pesusieniviesti 
  • Uintia ja sauna 

Tarpojat, kuiva puoli 

  • Zorb-pallot 
  • Melontaa kanooteilla ja suurkanooteilla 
  • Öljykatastrofi 
  • Vedensuodattimen rakentaminen 
  • Itämeren tietäjät -peli

Ikäkausien johtajien roolit ja saattajien määrät  

Sudenpentujen johtajan tärkein tehtävä on huolehtia ryhmien liikuttelusta sudenpentumaailmassa eli oman porukan kasassa pitäminen. Johtaja toimii myös toimintapisteen henkilöstön apuna suoritusten valvonnassa ja ohjaamisessa. Akela on tietoinen sudenpentujensa uimataidosta ja kertoo sen laaksossa sitä kysyttäessä. 

Sudenpennuille suositellaan 1-2 akelaa 8 sudenpentua kohden. 

Seikkailija- ja tarpojajohtajat saattavat vartionsa laaksoon ja voivat halutessaan tai jos leirilippukunta niin katsoo parhaaksi, jäädä vartionsa kanssa ohjelmaan, mutta se ei ole pakollista. Johtajat ovat tietoisia vartiolaistensa uimataidosta ja kertovat sen laaksoon tultaessa. He ovat tätä ennen arvioineet, tarvitseeko joku vartiolaisista kelluntaliivin osallistuessaan märkäpuolen aktiviteetteihin ja kertovat sen tarpeen samalla.

Kuivanpuolen kanoottiaktiviteeteissä kaikki käyttävät laaksossa annettavia kelluntaliivejä. 

Varusteet  

Osallistujakohtaiset 

  • Uima-asu vaatteiden alle laaksoon tullessa (sudenpennut) 
  • Pyyhe ja peseytymisvälineet päivärepussa (sudenpennut) 
  • Uima-asu, pyyhe ja peseytymisvälineet päivärepussa märkäpuolelle tultaessa (seikkailijat, tarpojat, samoajat, vaeltajat) 
  • Juomapullo päivärepussa 
  • Päähine 
  • Aurinkorasvaa sään niin vaatiessa

Uima-avut vesilaaksossa

Leiriläisen tulee ottaa oma uima-apu (kelluttava uikkari, käsikellukkeet, tms) mukaan vesilaaksoon, jos hän sellaista uidessa muutenkin käyttää. Uimarenkaat eivät ole sallittuja.

Vesilaaksossa seikkailijat ja sitä vanhemmat uivat ja tekevät vesiaktiviteettejä avovedessä. Sudenpennut uivat laaksossa ollessaan altaissa, joissa veden korkeus on n. 60 cm. (Toki sudenpennutkin voivat avoveteen mennä muulla uintivuorollaan leirilippukunnan kanssa.)

Vartiokohtaiset 

  • Sakset, n. 3 sakset / lauma (sudenpennut)  
  • Kirjoitusvahvuinen permanent-tussi (sudenpennut) 
  • Kirjoitusvahvuinen vesiliukoinen tussi (sudenpennut) 
  • 2 Jätesäkkiä saattajalle, johon hän voi kerätä sudenpentujen vaatteet ja kengät pentujen mennessä vesiaktiviteettiin, jonka jälkeen on sauna. (sudenpennut)

7.6.3. Horisontti -laakso

Horisontti -laaksossa tutustutaan tulevaisuuden teknologioihin ja siihen, miten voisimme hyötyä niistä entistä enemmän. Laaksossa seikkaillaan virtuaalitodellisuudessa ja tutustutaan koodaukseen. Pohditaan myös, minkälaista elämä on tulevaisuudessa. Joko pian autot lentävät? Dronet ja VR tulevat tutuksi. 

Laakso jakautuu kolmeen eri kokonaisuuteen, jota kaikki osallistujat pääsevät oman ikäkauteensa sopivalla tavalla tutustumaan. 

Tulevaisuusrasteilla päästään mallintamaan tulevaisuutta erilaisten megatrendien kautta. Miten voimme valmistautua tulevaan. Tätä lähestytään keskustellen ja yhteistyöllä materiaalia luoden. 

VR-tehtävässä kaikki ikäryhmät pääsevät omaa älypuhelinta käyttäen tutustumaan VR:n mahdollisuuksiin. 

Lataa puhelimeen Ilves19 VR sovellus osoitteesta https://www.ilves19.fi/vr Jos Android sovelluskauppa ilmoittaa, että laitteesi ei tue sovellusta, niin kokeilkaa toisella puhelimella, jos mahdollista. Sovellus vaatii toimiakseen gyroskoopin, jota jokaisessa puhelinmallissa ei ole. Rastille on hankittu muutama varapuhelin lainattavaksi, mutta tarkistakaa hyvissä ajoin omien laitteidenne yhteensopivuus ja lataamalla sovellus valmiiksi. 

Koodaus, kaikille ikäryhmille erilaisin haastein koodauksen alkeita. Miten saamme tulevaisuudessa laitteet ohjaamana itse itseään. Koodausta voi harjoitella jopa ilman tietokonetta. Toisaalta voimme kokeilla lennättää ohjelmoitua dronea itsekseen. 

Varusteet 

Kaikki ikäkaudet:  

  • Istuinalusta 
  • Muistiinpanovälineet (kynä ja paperia) 
  • Yksi täyteen ladattu älypuhelin / vartio / lauma (Android / iPhone). Sudenpennuilla suositellaan saattajan puhelinta.  

 

Seikkailijat, tarpojat, samoajat ja vaeltajat 

  • Yksi täyteen ladattu puhelin / vartio tulevaisuus-ohjelmassa videon kuvaamiseen. 

7.6.4. Luontoon! -laakso

Luontoon! -laaksossa mennään nimensä mukaisesti luontoon. Luontoon tutustutaan eri aistien avulla, kuunnellaan, katsellaan, tutkitaan ja toimitaan. Täällä pääsee toteuttamaan itseään luovasti ja samalla pohtimaan luonnon moninaisuutta eri tavoilla. Seikkailuissa ja poluilla käytetään myös puhelimia apuna. Luontoon! -laaksossa tutustuaan myös metsään ja metsästä saataviin elinkeinoihin. 

Sudenpentu pääsee tutustumaan Luontoon! puoleksi päiväksi, jonka aikana hän pääsee tekemään Panda-merkkiin liittyviä aktiviteetteja sekä aistipolulle. Johtajan rooli on auttaa ja tukea sudenpentua tekemisessä. Sudenpennuilla suositellaan ainakin 1 saattaja 8 sudenpentua kohden. 

Sudenpentujen Panda-aktiviteetit: askel 3: Tutkimme luonnon moninaisuutta / kaivaudu kerroksiin ja askel 6: Kerromme aikuisille / somekuva 

Sudenpentu voi ottaa mukaan piirilehti Täplän 2/2019 aukeaman Panda-merkistä. Aukeama on ladattavissa myös täältä: https://www.ilves19.fi/wp-content/uploads/ilves19_panda.pdf 

 

PANDA MERKILLÄ TAPAHTUU, sudenpennut, saattajan ohje 

(panda naamaria voi pitää päässä toiminnan aikana) 

Klo 9.00 ja 13.30 tulevat sudenpennut aloittavat panda-merkillä ja sen jälkeen käyvät aistipuistossa. 

Klo 9.30 ja 14.00 tulevat sudenpennut aloittavat aistipuistolla ja sen jälkeen tekevät panda-merkkiä. 

Portista sisään laaksoon, jonka jälkeen vastaanottaja käy lyhyesti läpi mitä merkillä tapahtuu ja missä. Opastaa mistä saa taideteoksen pohjalakanan ja tarvittavia materiaaleja. 

Ryhmä tutustuu saattajan johdolla ympärillä olevaan luontoon. Havainnoi monimuotoisuutta ja kerroksia. Millainen maaperä ja mitä siellä on, millainen pohjakerros sekä millainen on kenttäkerros ja aluskasvillisuus, heinät, ruohot, varvut, pensaat, puut, taivas jne. Pohtikaa myös millaisia eläimiä missäkin kerroksessa elää. Havainnoinnissa ja tutkimisessa voi käyttää apuvälineenä suurennuslasia, looppia, mittanauhaa… Montako erilaista kerrosta löytyy ja montako erilaista eläinlajia niissä voisi asua? 

Havaintojen jälkeen ryhmä siirtyy saattajan johdolla alueelle, johon levittää lakanan maahan ja alkaa rakentaa taideteosta metsän kerroksista lakanan päälle. Toteutustapa on vapaa. Tarkoitus tuottaa teos juuri havainnoidusta luonnosta ja sen kerroksista. Materiaalina käytetään luonnosta irrallaan saatavia osia kuten kuivia havunneulasia ja maan kuivaa pintakerrosta, kuivia oksia ja lehtiä, risuja ja valmiiksi kasattuja varpuja. Ryhmän saattaja huolehtii siitä, että kukaan ei revi ja nyhdä eläviä kasveja merkittyjen rajojen ulkopuolelta. Taideteoksen viimeistelyssä voi käyttää mukana tuotuja eläimiä ja/tai askarrella paperista paikan päällä. Esim. mato mönkimään multaan, siili pensaan alle, orava istumaan puun oksalle tai lintu lentämään taivaalle. 

Kun teos on valmis, saattaja ottaa sitä kuvan kännykällä ja jakaa sen somessa hästägeillä #partioscout ja #pandapartiossa sekä #hppartio ja #ilves19 

Saattaja merkitsee sudenpennun (sudenpentu voi merkitä myös itse) Pandamerkki-karttaan tarralla tai muulla merkinnällä kohdat 3 ja 6 tehdyiksi. 

Kuvan ottamisen jälkeen ryhmä purkaa teoksen, palauttaa luonnon materiaalit samaan paikkaan mistä ne ottikin, seuraavia käyttäjiä varten. Mukana tuodut esineet sekä askartelut viedään mukana myös pois. Lakana ravistellaan ja palautetaan viikattuna samaan paikkaan. 

Aikaa käytettävissä tähän n. 1,5h 

Seuraavaksi ryhmä siirtyy saattajan johdolla tutustumaan eri aisteihin aistipuistoon. 

Alueella on tekijöitä, jotka antavat tarvittaessa lisäohjeita ja opastavat.  

Seikkailijat ja tarpojat viettävät täällä kokonaisen ohjelmapäivän.  

Seikkailijat ahkeroivat Panda –merkin parissa ja pääsevät luontoseikkailulle puhelimen opastuksella. Johtajan rooli on ohjata ja neuvoa seikkailijavartioita. Seikkailijoilla voi olla 1 saattaja 10 seikkailijaa kohden eli saattaja voi hoitaa 2 vartiota. Huomatkaa kuitenkin, että jokaisella vartiolla tulee olla oma puhelin luontoseikkailussa. Jos vartio tarvitsee saattajan, voidaan hyödyntää samoajia tai muita leirilippukunnan johtajia. Vanhemmat seikkailijat pärjäävät luontoseikkailussa myös itsenäisesti. 

Seikkailijoiden Panda-aktiviteetit: Toimi – Suojele metsää! 

 

PANDA MERKILLÄ TAPAHTUU, seikkalijat, saattajan ohje 

Portista sisään laaksoon, jonka jälkeen vastaanottaja käy lyhyesti läpi mitä merkillä tapahtuu ja missä. Opastaa minne hyönteishotelli rakennetaan ja mistä sinne saa materiaaleja. 

Ryhmä tutustuu saattajan johdolla ympärillä olevaan luontoon. Havainnoi luonnon monimuotoisuutta ja kerroksia. Millainen maaperä ja millainen metsä. Pohtikaa myös millaisia eläimiä metsässä elää. Tutustukaa erityisesti hyönteisten elinympäristöön. Minkälaisissa paikoissa hyönteiset viihtyvät? Täyttäkää tutkimisen yhteydessä wwf:n Naturewatch tutkimuslomakkeen sivut 5, 14 ja 18. Lomake löytyy osoitteesta https://wwf.fi/mediabank/5029.pdf . Sivut voi tulostaa valmiiksi tai niitä on saatavilla laaksosta. Suositus on tulostaa tutkimuslomake kokonaisuudessaan ja täyttää muilta osin se valmiiksi leirin aikana. 1 lomake / ryhmä. Havainnoinnissa ja tutkimisessa voi käyttää mukana tuotuja apuvälineitä, suurennuslasia, looppia tai mittanauhaa. 

Tutkimisen jälkeen ryhmä siirtyy saattajan johdolla osoitetulle rakennusalueelle. Tarkoitus rakentaa suuri hyönteishotelli yhteistyössä muiden seikkailija ryhmien kanssa. Jokainen ryhmä siis tekee oman osan yhteiseen hyönteishotelliin. Saadaanko aikaiseksi Suomen suurin hyönteishotelli? Alueella on nähtävillä ideoita rakentamiseen mutta toteutustapa on vapaa. Käytössä mukana tuodut ja alueella olevat työkalut sekä alueelta löytyvät materiaalit. 

Rastilla on aikaa käytettävissä 2h 

Tämän jälkeen seikkailija on saanut tehtyä panda merkin osuuden Toimi – Suojele metsää. 

Huom! Jos ryhmä ehtii täyttää leirin aikana tutkimuslomakkeen kokonaisuudessaan, on sitten tehtynä myös osuus Ota selvää – Metsä. 

Tarpojat, samoajat ja vaeltajat pääsevät metsä -teemaiselle luontopolulle sekä tekemään muita metsään liittyviä aktiviteetteja. 

Metsäisellä luontopolulla osallistuja pääsee tutustumaan rasteihin, jotka ovat eripuolella leirialuetta. Aiheina on mm. Kasvien ja eläinten tunnistusta, metsän erilaista käyttöä ja sieltä saatavia tuotteita, puiden pituuden ja iän arviointia. Luontopolku alkaa luontolaaksosta ja varusteina riittää puhelin, hyvät kengät ja juomapullo. 

Laakson metsäaktiviteeteissa osallistuja pääsee arvioimaan omaa metsäsuhdettaan, tutustumaan metsään liittyviin eri ammatteihin sekä tutkimaan puusta tehtävän tuotteen matkaa metsästä kuluttajalle. 

Laakson alueella on esittelyssä metsäkone, johon esittelijät ovat paikalla maanantaina 29.7. ja tiistaina 30.7. laakson aukioloaikoina. Muuten metsäkonetta saa ihailla turvanarun takaa, mutta esittelypäivinä on mahdollisuus päästä käymään metsäkoneen ohjaushytissä. Esittelijät kertovat myös metsäkoneen käytöstä ja siihen liittyvistä ammateista. Toimintapisteellä on myös tietovisa. 

 

Sudenpennut Luontoon! 

Varusteet  

  • Muovi-/ pehmoeläimiä 
  • Sakset noin 3 kpl / lauma 
  • Värikyniä / lauma 
  • Luuppeja, suurennuslaseja, kiikareita (jos löytyy) / vartio 

Seikkailijat Luontoon! 

Varusteet 

  • Looppeja/suurennuslaseja / vartio 
  • Viivoitin, mittanauha / vartio 
  • Pora ja teriä (6-28mm n.3 kpl) /vartio 
  • Taltta 1-2 kpl / vartio 
  • Vasara / vartio 
  • Luuppeja, suurennuslaseja, kiikareita (jos löytyy) / vartio 
  • 1 ladattu älypuhelin /vartio 
  • Jos sataa, permanent -tussi 

Tarpojat Luontoon! 

Varusteet: 

  • 1 ladattu älypuhelin /vartio 
  • Hyvät kengät metsässä liikkumiseen 
  • Juomapullo 
  • Jos sataa, permanent -tussi 

Samoajat Luontoon! 

Varusteet: 

  • 1 ladattu älypuhelin /vartio 
  • Hyvät kengät metsässä liikkumiseen 
  • Juomapullo 

Vaeltajat Luontoon! 

Varusteet: 

  • 1 ladattu älypuhelin /vartio 
  • Hyvät kengät metsässä liikkumiseen 
  • Juomapullo 

7.7. Puhelimet ohjelmissa

Osassa ohjelmia hyödynnetään älypuhelimia lisäämään ohjelmin toiminnallisuutta. Emme kuitenkaan voi vaatia puhelimien käyttöä, joten ohjelman voi tehdä sovelletusti myös ilman puhelinta.

Puhelimia tarvitaan seuraavissa ohjelmissa (vaatimukset puhelimelle ja käyttöaika):

Biipii-laakso:

  • Puhelin tarpojille videon kuvaamista varten (1/vartio), käyttöaika noin 1-2h

Horistontti-laakso:

  • Tulevaisuus: Puhelin seikkailijoille, tarpojille, samoajille ja vaeltajille videopätkän kuvaamista varten (1/vartio), käyttöaika noin 15 min. 
  • VR: Jokaisella vartiolla (sudenpennut, seikkailijat, tarpojat, samoajat, vaeltajat) tulee olla mukanaan yksi täyteen ladattu älypuhelin. Sudenpennuilla suositellaan saattajan puhelinta. Lataa puhelimeen Ilves19 VR sovellus osoitteesta https://www.ilves19.fi/vr Jos Android sovelluskauppa ilmoittaa, että laitteesi ei tue sovellusta, niin kokeilkaa toisella puhelimella, jos mahdollista. Sovellus vaatii toimiakseen gyroskoopin, jota jokaisessa puhelinmallissa ei ole. Rastille on hankittu muutama varapuhelin lainattavaksi, mutta tarkistakaa hyvissä ajoin omien laitteidenne yhteensopivuus ja lataamalla sovellus valmiiksi 

Luontoon! -laakso:

  • Puhelin seikkailijoille luontoseikkailua varten (1/vartio), netissä pyörivä seppo.io pohja, rastitehtävät tehdään puhelimella (myös kameraa tarvitaan), käyttöaika noin 2h
  • Puhelin tarpojille (1/vartio) luontoseikkailua varten, netissä pyörivä seppo.io pohja, rastitehtävät tehdään puhelimella (myös kameraa tarvitaan) TAI luontopolkua varten, erillinen puhelimelle ladattava app, jossa rastitehtävät tehdään, käyttöaika noin 2h
  • Puhelin samoajilla luontopolkua varten (1/vartio tai jokaiselle oma), erillinen puhelimelle ladattava app, jossa rastitehtävät tehdään, käyttöaika noin 2-3h
  • Puhelin vaeltajilla (1/vartio tai jokaiselle oma) luontoseikkailua varten, netissä pyörivä seppo.io pohja, rastitehtävät tehdään puhelimella (myös kameraa tarvitaan) TAI erillinen puhelimelle ladattava app, jossa rastitehtävät tehdään, käyttöaika noin 2-3h

Tarpojien KITT

  • Puhelin tarpojille KITT varten (1/vartio), netissä pyörivä seppo.io pohja, rastitehtävät tehdään puhelimella (myös kameraa tarvitaan) käyttöaika 3-4h

7.7.1. Puhelinten ja power bankien lataus

Puhelinten lataus toteutetaan siten, että seikkailijat, tarpojat ja leirilippukuntien vastuuhenkilöt lataavat puhelimensa staabiloiden kirjastossa. Samoajat lataavat puhelimensa samoajakahvila Puskafella ja vaeltajat lataavat puhelimensa Tardiksella. Suositeltavaa on, että lataukseen tuodaan power bank ja latausjohto nimikoituna (nimi, lippukunta, leirilippukunnan koodi). Lataus tapahtuu staabilan/Puskafen/Tardiksen aukioloaikoina.

Leirilippukunnat saavat seikkailijoiden ja tarpojien ohjelmissa tarvittavien puhelinten lataukseen latauslipukkeita, joita vastaan lataus toteutetaan. Leirilippukunta saa tarvittavan kiintiön latauslipukkeita. Latauslipuke oikeuttaa 2h lataukseen. Sampo tai luotsi noutaa latauslipukkeet staabilan kirjastosta. Ohjelmaan tarvittava lataus kannattaa tulla tekemään päivää ennen ko. ohjelmaa. Osalla alaleireistä puhelinta tarvitaan peräkkäisinä päivinä. Näinä päivinä kannattaa power bank ladata edellisenä päivänä, yöllä ladata power bankilla puhelin ja viedä aamulla power bank uudelleen ladattavaksi.

7.8. Yhteisohjelmat

Yhteisten ohjelmien tarkoitus ja tavoite on tuoda kaikki leiriläiset yhteen. Ilves 2019 -leirillä yhteisohjelmissa painottuvat kokeminen ja elämys osallisuuden kautta. Leirillä järjestetään seuraavat yhteiset ohjelmat:

25.7. Ilves-ilta (päälava) klo 18.30-19.30

26.7. Henkinen (Raffun katos) ja hengellinen ohjelma (päälava) klo 18.30-19.30

27.7. Sudenpentujen päättäjäiset (päälava) klo 14-15

27.7. Leffailta (Raffun katos), seikkalijat ja sitä nuoremmat 18.00-19.30, tarpojat ja sitä vanhemmat 20.30-22.00

28.7. Karnevaalit klo 17-20 (ympäri leirialuetta), loppuhuipennus (päälava) 20.30-21.00

31.7. Päättäjäiset (päälava) klo 18.30-19.30

Diskot (päälava)

Ilves-iltaan, henkiseen ja hengelliseen ohjelmaan, sudenpentupäättäjäisiin ja päättäjäisiin siirrytään aina yhdessä alaleirien ohjeistuksen mukaan. Ohje siirtymisiin julkaistaan myöhemmin keväällä ja ohjeistetaan leirillä alaleiripäälliköiden kautta.

7.8.1. Ilves-ilta ja päättäjäiset

Lavalta seurattavaa ohjelmaa on suunniteltu sellaiseksi, että katsojat ovat yhdessä tekemässä ja toteuttamassa ohjelman kohokohtia. Yhteisohjelmiin kannattaa ottaa mukaan istuinalusta, juomapullo ja säänmukainen varustus.

7.8.2. Karnevaalit

Sunnuntaina järjestettävät karnevaalit kokoavat kaikki ikäkaudet ja leiriläiset yhteen, ja leiri täyttyy rennonletkeästä tunnelmasta ja väreistä. Karnevaali-iltana erilaiset toimintapajat viihdyttävät osallistujia klo 17 – 20. Sen jälkeen ilta huipentuu yhteiseen sambakarnevaaliin klo 20.30 päälavalla. Luvassa taatusti ainutlaatuinen partiokokemus!

Toivomme, että lippukunnat ja leiriläiset osallistuvat karnevaalitunnelman nostattamiseen valmistelemalla ennakkotehtävänä karnevaali-iltaa varten värikkäät asusteet tai asut. Karnevaaliasuste voi olla periaatteessa mitä vaan, esimerkiksi päähine, iso koru tai naamio, kunhan se on värikäs, näyttävä ja lippukunnalla tai omalla ryhmällä yhtenevä. Tyyli on vapaa!

Illan aikana leiriläiset liikkuvat vapaasti pääasiassa leirisuoralla sijaitsevissa toimintapisteissä. Työpajojen tarkemmat sijainnit ja sisällöt tiedotetaan leirillä. Illan järjestelyihin kannattaa leirilippukunnassa valmistautua sopimalla nuorimpien leiriläisten kanssa liikkumisesta, tapaamisista ja kokoontumisesta.

Työpajat sulkeutuvat klo 20. Sen jälkeen leirilippukunnat kokoontuvat ja siirtyvät päälavalle loppuhuipennusta varten. Siirtymisen ohjeistusta tarkennetaan leirillä. Ohjelma alkaa 20.30.

Karnevaali-illan päätteeksi klo 22.00 ja 23.00 on vesilaaksossa melontaehtoollinen, joka on tarkoitettu leirin samoaja, vaeltaja ja aikuisikäisille. Tästä tiedotetaan tarkemmin vielä leirillä.

7.8.3. Leffa-illat

Lauantaina 27.7. esitetään Raffun katoksella kaksi eri elokuvaa eri kohderyhmille. Elokuvat julkaistaan leiriappissa. Ensimmäinen elokuva soveltuu seikkailijoille ja sitä nuoremmilla klo 18.00-19.30, toinen elokuva tarpojille ja sitä vanhemmille klo 20.30-22.00. 

7.8.4. Diskot

Leirillä järjestetään kolmena iltana diskot. Evon leirialue on alueena haasteellinen diskojen järjestämiseen, koska ääni kantautuu leiriin huolimatta siitä, missä disko järjestetään. Diskot ovat kuitenkin tärkeäksi koettu osa nuorten ja aikuisten leirikokemusta, ja sen takia niistä ei ole tälläkään leirillä haluttu luopua. Äänen voimakkuutta ja kantautumista tarkkaillaan. Leirilippukunnan elämässä asiaan voi varautua ottamalla mukaan korvatulpat. Diskot päättyvät klo 00.30. Diskoja ei järjestetä sudenpentuleirin aikana.

Diskojen ajankohdat ja teemat:

  • Lauantai K18
  • Sunnuntai K15
  • Keskiviikko K15